- Өргөн утгаар ойлгож болно. Жишээлбэл бид сонгуулиар саналаа өгөөд парламентын гишүүдийг сонгож байна. Тэднийг төрийн түшээд гэж хэлж болно. Гэхдээ УИХ, Засгийн газрын гишүүд л төрийн түшээ гэж хязгаарлах боломжгүй юм. Засгийн эрх барилцаж байгаа хүмүүс болон төрийн албанд тангараг өргөөд ажиллаж байгаа хүмүүсийг ч төрийн түшээ гэж ойлгож болох юм.
- Засаглалын хувиарлалтын зарчмаараа шүүх, хууль тогтоох, гүйцэтгэх гэсэн 3 хэсэгт ойлгож болно. Энэ дундаа хууль тогтоох буюу парламентын гишүүдийг өргөн хүрээндээ төрийн түшээд гэж олон нийт харж байдаг. Төрийн түшээд нь ардчилсан сонгууль зохион байгуулж, олон зарчмуудыг хэрэгжүүлээд хууль тогтоох дээд байгууллагад гарч ирж байна. Энэ бол хуулийн дагуу хийгдэх ёстой ч манайд хуулиа зөрчиж гарч ирэх хандлага байсаар байна. Жишээлбэл санал худалдаж авах, хууль бус сурталчилгаа явуулах, хуульд заасан сурталчилгааны хугацаанаас урьтаж далд сурталчилгаа явуулж байгаа тохиолдол их бий. Тиймээс парламентад сонгогдож байгаа түшээд ямар арга замаар энэ албанд сонгогдож байна вэ гэдгийг харах ёстой.
Хэдийгээр намаас нэр дэвшиж гарч ирж байна гэдэг ч намдаа дэнчин өгч сонгогдох эрхээ олж авч байгаа тохиодол цөөнгүй юм. Энэ нь ч олон нийтэд нээлттэй биш байна. Ингэж эрх ашиг хөөцөлдөж төрд гарч ирж байгаа нь төрийн түшээ байх үүргээ биелүүлэхгүй, ард түмнээс хол тасархай байх нөхцөлийг бий болгодог.
- Хэн, хаана, ямар ажил гүйцэтгэж байна, тухайн албандаа өндөр хариуцлага, ёс зүйтэй ажиллах нь төрийн түшээ хүнд тавигдах энгийн шалгуур юм. Цаашлаад төрийн өндөр албанд ажиллаж байгаа хүмүүс бол маш өндөр ёс зүйтэй, зарчимч байх ёстой. Аль нэг улс төрийн намаар дамжуулан төрийн үйл хэрэгт оролцож байгаа учраас намын эрх ашиг байх нь ойлгомжтой.
Гэхдээ иргэд, сонгогчдын хүсэж байгаа зүйл болон шаардлагыг тодорхой түвшинд хүргэхийн тулд мөнгөнөөс хараат бусаар ажиллах шаардлагатай юм.
- Төрийн албаны тухай хуульд төрийн албан хаагч хүн ямар байх тухай болон тавигдах шаардлага, шалгууруудыг маш тодорхой заачихсан байдаг. Үүнд; “Монгол Улсын Үндсэн хууль, бусад хуулийг чандлан баримталж, үндэсний язгуур ашиг сонирхолд захирагдан ард түмэндээ үйлчилж, төрд чин үнэнчээр зүтгэхэд оршино.”, “ардчилсан ёс, шударга ёс, эрх чөлөө, тэгш байдал, үндэсний эв нэгдлийг хангах, хууль дээдлэх зарчмыг баримтална” гэж заасан. Үүгээрээ төрд ажиллах хүн зөв хүн байх ёстой гэдгийг тодорхойлоод өгсөн. Зүгээр л улс төрийн томилгоогоор дурын хүн төрийн албанд, төрийн түшээ хийгээд явах боломжгүй.
Төрийн түшээ хүн бол төрд алба хашихдаа өөртөө болон хэн нэгэнд аятай таатай нөхцөл, ашигтай боломж бий болгох биш төрийн үйл хэргийг хэрэгжүүлэх нэг институци юм.
- Өнөөгийн манай улсад байгаа улс төрийн намын дотоод ардчилал, төлөвшилийг харвал асуудалтай зүйлс бий. Дотоод ардчилалтай улс төрийн нам гэвэл бүх түвшнийхээ гишүүдийн санал, дэмжлэгийг авч, асууж хэлэлцүүлдэг байх ёстой. Гаргаж ирж байгаа бодлого нь урт хугацааны бодит уу? Богино хугацааны зөвхөн сонгуульд ялах гэсэн бодит бус зүйл үү гэдгийг анхаарах ёстой. Өнөөгийн намуудын бодлого, мөрийн хөтөлбөрийг харахад түр зуурын шинжтэй зүйлс их байна. Угтаа эрдэмтэн, судлаачид мөн улс төрийн намынхан ч “нам бол бодлогын нам байх ёстой” гэж байгаа боловч энэ шалгуураа давж байгаа нь маш цөөхөн байна. Тэгэхээр боловсон хүчнээ бэлтгэж чадахгүй байна гэж харагддаг.
- Сайн талаас нь харвал улс төрчийн гэр бүлд төрж, өссөн, төрийн ажил, алба хэрхэн явагддаг, төрийн түшээ хүн хэрхэн цаг наргүй ажиллаж, улс орон, ард түмнийхээ төлөө сэтгэл гарган зүтгэдэг гэдгийг багаасаа л харсан хүн эцэг эхээ дууриаж сайн төрийн түшээ болж, эрдэм боловсрол, төлөвшлийг олсон байх магадлалтай гэж харж болох юм. Сөрөг талаас нь харвал улс төр, төрийн албанд байсан эцэг эх нь авлига хээл хахуульд нэр холбогдсон, ямар нэг байдлаар албан тушаалаа урвуулан ашигласан гэх мэт буруу зүйл хийж байсан бол дараа үеийнхэнээ төрдөө ээлтэй биш хүмүүс болгон бэлтгэж байхыг үгүйсгэхгүй.
- Тухайн хүн өмнө нь ямар ажил хийж байсан. Дэвшүүлэн тавьж байгаа бодлого нь юу юм. Ямар судалгаан дээр суурилан, яг юу хийхээр зорьж байгаа юм гэдгийг харах ёстой. Судлах ёстой. Тэрнээс биш ямар ч судалгаагүй, сонгогчидод таалагдах гэсэн бодитоор хэрэгжих боломжгүй зүйл яриад, дэвшүүлээд явж байгаа бол тэр хүн таны төлөө биш өөрийнхөө төлөө л төрийн эрхийг барилцах гэсэн оролдлого хийж байгааг анхаарах хэрэгтэй. Монголчууд 4 жилээр сонгууль хийж парламентын гишүүдээ сонгодог. Сонгуулиар олонхи болсон нам нь муу ажиллавал энэ нь болохгүй байна гэж үзвэл дараагийн сонгуулиар нөгөөд нь Засгийн эрхийг шилжүүлдэг байдлаар нилээн олон жил явлаа.
Монгол төрийн түшээ, парламентын гишүүн хүн гэдэг бол өндөр соёл, ёс зүй, боловсрол нэр хүнтэй ажил. Гэхдээ ард иргэд, нийгэмээ хамгийн сайн хөгжин дэвших боломжит хувилбаруудыг гаргаж ирж чадах хүн л парламентын гишүүн болох ёстой. Олон хүн УИХ-ын гишүүн болохоор нэр дэвших боломжтой хэдий ч бид зөв хүнийг олж сонгох, мөрийн хөтөлбөр, бодлоготой нь танилцаж биелэх боломжтой бодитой зүйлийг санал болгож байна уу, үгүй юу гэдгийг харах ёстой.
сэтгүүлч