Түүнчлэн нийт их, дээд сургууль, коллежийн 17 нь төрийн өмчийн, 45 нь хувийн өмчийн, 3 нь олон нийтийн/шашны өмчийн сургалтын байгууллага. Атал 100 жилийн түүхтэй манай улсын боловсролын салбарт нэг ч их дээд сургууль судалгааны их сургууль болон хөгжиж чадаагүй.
Судалгааны их сургууль болох нь зөвхөн сургалтын чанарыг сайжруулах төдийгүй, орон нутгийн болон олон улсын түвшинд эрдэм шинжилгээний бодлогыг удирдах чухал алхам болно гэдгийг мэргэжилтнүүд хэлдэг.
Өөрөөр хэлбэл манай улс судалгааны их сургуультай болсноор шинжлэх ухааны шинэ гарцыг тодорхойлох, улсын эдийн засагт томоохон нөлөө үзүүлэх, эх орондоо мөнгөн урсгалыг татах зэрэг томоохон ач холбогдолтой юм.
126 гишүүнтэй анхны парламент байгуулагдаад нэг улирал чууллаа. Энэ хугацаанд их хурал, байнгын хорооны хуралдаанд судалгааны их сургуулийн асуудлыг хамгийн олон удаа хөндсөн эрхэм бол УИХ-ын гишүүн Б.Хэрлэн.
УИХ-ын гишүүн Б.Хэрлэнгийн хувьд УИХ-ын даргын захирамжаар байгуулагдсан 5 ажлын хэсгийн гишүүнээр ажиллаж байгаа. Тэдгээрийн 3 нь боловсрол тэр дундаа дээд боловсролын асуудлын хүрээнд судалгаа шинжилгээ хийж байгаа аж.
Тодруулбал, Боловсролын хуулийн тухайд мэргэжлийн боловсрол, дээд боловсролын асуудал хувь гишүүний хувьд анхаарч ажиллаж байгаа гэдгээ илэрхийлсэн удаатай.
undefined
Энэ талаар тэрбээр хэлэхдээ “Ялангуяа мэргэжлийн боловсрол дээд боловсролын салбарт ажиллаж байгаа багш, эрдэм шинжилгээний ажилтнуудын нийгмийн баталгааг хангах, байр суурийг нь тодорхой болгох шаардлагатай. Ингэснээр тэр хүмүүсийн хөдөлмөрийн илүү бодитой үнэлэх зэргийг хэрхэн оновчтой тодорхойлох вэ гэдэг дээр анхаарлаа хандуулж байна. Түүнчлэн их дээд сургуулиудын санхүүжилтийн асуудлаас үүдэн Монгол Улсад зайлшгүй хэрэгтэй байгаа судалгаанд суурилсан их сургуулиудыг хөгжүүлэхэд ямар асуудлуудыг нэн даруй шийдвэрлэх хэрэгтэй байгаа юм бэ гэдгийг түлхүү судалж байна” гэсэн юм.
Манай улсын их, дээд сургуулиудын үйл ажиллагаа оюутнуудын сургалтын төлбөртэй шууд хамааралтай байдаг. Ийм нөхцөлд багшаа хөгжүүлэх, бэлтгэх, нийгмийн асуудлыг шийдвэрлэх асуудал орхигддог. Түүнчлэн сургалтын материаллаг баазыг бэхжүүлэх асуудал хоёрдугаарт яригддаг гэсэн байр суурийг илэрхийлдэг.
Боловсролын яамны Дээд боловсролын газрын дарга Ж.Ариунболд “Монголын их дээд сургуулиуд судалгааны их сургууль болоход тулгамдаж буй асуудлууд”-ыг дараах байдлаар тодорхойлсон. Үүнд:
Дэлхийн өндөр хөгжилтэй улс орнууд судалгааны их сургуулиудаараа дамжуулан томоохон төсөл хөтөлбөрт оролцох, улсынхаа эдийн засгийг тэлэх зэрэг томоохон давуу талыг бий болгосон туршлагатай.
Манай улс эл асуудалд хэдийгээр хожим анхаарч байгаа ч одооноос нөхцөл байдлаа зөв тодорхойлж, хөгжлийн өөр түвшинд гарахад боловсролыг гол зэвсэг болгох шаардлага үүсэж буй.
Үүнийг шат дараатай судалж, холбогдох албаныхан болоод судлаачидтай уулзаж, хуулийн хүрээнд хамгийн зөв бодлогоор урагшлах замыг УИХ-ын гишүүн Бадарчийн Хэрлэн онцгой анхаарч ажиллаж байгааг дуулгахад таатай байна. Судалгаанд суурилсан их сургуулийн хөгжлийн шавийг Б.Хэрлэн гишүүн тавина гэдэгт иргэд итгэн хүлээлгэж байгаа юм.
Эх сурвалж: